Thursday 17 July 2014

of raya plans & moist choc cake with choc ganache

I am behind target.
Target ibadah.
Target persiapan raya.
Dan macam-macam lagi...
 
Yang boleh agak dibanggakan ialah, saya sangat kurang berbelanja untuk hal-hal remeh seperti tahun-tahun sebelum ini. Baju raya sorang sepasang, yang simple simple aje so that lepas raya nak pakai pegi ofis pun boleh. Idok le segan pakai ke ofis sebab merelit macam nak pegi kenduri kawin.
 
Konon nak buat sendiri kukis raya, tapi entahlah.. macam makin berat je nak angkat sudip dengan mixing bowl hehe. Kalau tetiba rajin pun, mungkin 2 jenis je.. PB and Jelly Bars dengan Cranberry Coconut kukis. Kononnya hari tu cuti Nuzul Quran nak buat kukis.. kononnn la kan. Sebok dengan urusan duniawi apa entah, satu pun tak jadi. Siap butter yang dah softened masuk balik fridge hehe. But cakes, insyaAllah I will bake. I have 3 in mind now, Baked Blueberry Cheesecake, Kek Nanas and Moist Choc Cake with Choc Ganache.
 
Sebetulnya saya banyak menjahit tahun ni. Baju kurung siap sepasang. Satu pasang lagi kainnya belum siap. PJ bottom kakak dapat 4 helai. Alter kaki seluar 8 pasang (that's 16 legs and that's a lot by my standard hehe) I have 2 skirts for anak sedara bongsu yang pompuan in Q .. or she calls it as seluar labuh.
 
Anyway.

I found a Moist Choc Cake recipe yang by far, I like most. I used to use cooking oil as ingredients but this one uses butter. And I substituted my choc powder to imported choc powder. With all due respect, bila guna bahan yang berkualiti, hasilnya insyaAllah better. True, they come with good price-tag. Now I understand why some people sell a box of cookies bearing the same name at RM15 and some sell at RM20+. Kalau ikut tastebud saya, butter yang best is SCS, marjerin I use Daisy. Cream cheese so far guna Tatura coz murah and bila compare dengan other brands yang more expensive, rasanya tak jauh beza. If that's the case, I'll go for cheaper ones :-)
 
Actually plan nak buat kuih lain but my elder two nak kan choc cake. Layann. Original recipe from Love2Cook. I changed a bit by using low fat milk coz I didn't have susu sejat cair at home that time.

Ingredients
1. 100 gm self-raising flour
2. 50 gm chocolate powder
3. 180 gm butter
4. 180 gm sugar
5. 2 eggs
6. 1 teaspoon vanilla extract
7. 200 ml milk (I used low fat milk)

- Combine flour and choc powder.
- Beat sugar and butter till light and pluffy.
- Add eggs one by one. Beat until well mixed.
- Add vanilla extract.
- Add flour and milk gradually. Mix well.
- Pour into a 9x9 baking pan.
- Bake at 180d for 40-45 minutes.

Saya guna api atas bawah but no fan. Kalau guna fan, saya reduce to 160d. I baked mine for 35 minutes only.

For choc ganache, saya guna resepi from Nigella. Banyak resepi call for cream but I didn't have cream at home masa tu. So gunalah resepi without cream.

Bahan-bahan
1. 100 gm milk chocolate coin (I used beryl)
2. 100 gm dark chocolate coin (I used beryl)
3. 50 gm butter
4. 100 ml milk

- Satukan semua and masak atas dapur. Saya tak guna kaedah double-boil coz saya malas nak cuci banyak periuk (boleh?). Tapi saya guna heavy-bottom sauce pan and guna api paling selow.
- Dah cair, masak sampai nampak cantik and likat sikit, then tuang atas kek.




No comments:

Post a Comment