Wednesday 25 September 2013

... of my vege-tale-ble

Between sayur bandar and sayur kampung, I prefer sayur kampung. Kangkung, bayam, pucuk paku, kulat sisir, kulat tahun. Bunyi macam mold kan but they are not actually. Kulat sisir tu banyak prosedur nak masak but the taste, wallah.. worth the effort..  And ulam. I was brought up in remote kampung and our staple vegetables included pucuk mengkudu, jering, petai, kerdas, ulam raja, pegaga.. Paling bandar pun, kobis.. masak lemak putih letak bawang besar, cili sama ikan bilis je. Makan dengan nasi panas-panas, ikan goreng and a bit of sambal.. especially sambal jeruk belimbing besi tumbuk dengan cili dan ikan bilis. Menambah-nambah!



Seen above - my kind of menu. Top left is pucuk mengkudu. Rebus sampai lembut. Rasanya sedikit pahit tapi terangkat bila cicah dengan sambal ikan bilis+belimbing muda. I am drooling as I am typing this :D Masa dalam confinement, inilah menu sayur paling lazim (sans the sambal). Tabik kat Mok yang bersungguh-sungguh pegi ambik kat pokok. Fresh okay. Bila tanya kenapa mengkudu? Baik untuk orang perempuan katanya tapi tak ada ulasan lanjut tentang khasiat apa he he.

Last weekend rasa teringin nak makan pegaga. Beli kat Jusco, satu ikat yang tak sampai secekak tangan ai ni, RM3.50! Beli kangkung kat Aeon Big seikat pun baru 50sen.. nak makan punya pasal, beli lah jugak. I made sure pilih yang ada akar. Mok pesan kalau makan pegaga, makan semua dari batang sampai akar. But I had other plan in mind actually.


To grow my own pegaga that is! My latest OCD is - color-coordinating my pots! I bought new pot just for that and those sprouting pegaga please grow nicely. I ate all the leaves then trim off the layu ones so they'd look nice and tidy. Rendam dalam a bit of water for 4 days and then transferred them into the pot. I don't know if the 4 days of rendam is needed. I just had to wait until weekend to do all these :D While they are at that rendam phase, small new leaves sprouted.. much to my excitement he he.

I remember few years back I had this phase of drinking pegaga juice, freshly blended at home (tapi beli kat kedai aje pegaganya) every few days and it went on for months until I gave up sebab malas. If my green finger project is a success then perhaps I should start again. We'll just have to wait and see. Shall we?



No comments:

Post a Comment